Głównym
przedmiotem psychologii są właśnie zachowanie się celowe, złożone z czynności.
Czynności
człowieka są to procesy ukierunkowane i zorganizowane:
- ukierunkowane czynności – każda czynność zmierza do określonego
stanu końcowego , do wyniku.
- zorganizowane czynności – przebieg tworzy zwartą całość złożoną z
kolejnych powiązanych ze sobą ogniw, elementów składowych zwanych operacjami.
Podział czynności
:
- czynności
wegetatywne – zapewniają
żywym organizmom utrzymane się przy życiu, są związane z przemianą materii.
Takiej jak: oddychanie, trawienie, krążenie krwi, wydalanie zużytych
produktów.. Czynności te powodują równowagę, działają na zasadzie homeostazy –
dążenia organizmu do utrzymania się w stanie równowagi fizjologicznej.
- czynności
ruchowe – motoryczne,
występują w świecie zwierzęcym, jak i u człowieka. Forma czynności
lokomocyjnych, manipulacyjnych, które umożliwiają człowiekowi poruszanie się w
przestrzeni (lok) oraz manipulowanie przedmiotami (mani).
- czynności werbalne – służą do porozumiewania się ludzi
między sobą (forma czynności komunikacyjnych). Zwierzęta porozumiewają się za
pomocą ruchów, gestów, sygnałów dźwiękowych. Za pośrednictwem mowy ustnej i
pisemnej ludzie przekazują informację, oddziaływają wzajemnie na zachowanie.
Rodzaje
działalności człowieka:
Trzy rodzaje
działalności charakterystycznych dla kolejnych etapów ontogenezy:
- zabawa – działalność typowa dla wieku dziecięcego. Używa się jej dla:
przyjemności, zaspokojenia potrzeb ruchu i działania, sprzyja rozwojowi
psychicznemu i fizycznemu, kształtuje i wychowuje.
- nauka – podstawowa forma działalności w wieku
szkolnym. Dzieci i młodzież przygotowują się do pełnego udziału w życiu
społeczeństwa dorosłych. Nauczanie, zdobywanie wiedzy i sprawności odbywa się
pod kierunkiem nauczycieli, wychowawców.
- praca – działalność najbardziej wszechstronna i
rozwinięta, odgrywająca najważniejszą rolę w życiu ludzi dojrzałych, dorosłych.