1. CELE I ZADANIA WSPÓŁCZESNEJ PSYCHOLOGII,
PODSTAWOWA LITERATURA:
PSYCHOLOGIA- Jest to nauka
o zjawiskach psychicznych, czyli o zjawiskach świadomości. Jest to również,
obserwacja swoich własnych przeżyć wnikanie w samego siebie, samoobserwacja,
dostrzeganie własnych działań i przeżyć. Psychologia jest nauką realną,
należącą do działu nauk humanistycznych. Psychologia w starożytności oznaczała
naukę o duszy.
CELE I ZADANIA:
- TERAPIA – pomoc w prawidłowym rozwoju, jak i w leczeniu zaburzeń.
PODSTAWOWA
LITERATURA:
- Jan Strelau „ Psychologia ogólna”
- Jan Strelau „ Jednostka w
społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej”
- Tadeusz Tomaszewski „Główne
idee współczesnej psychologii”
- Jeffrey Turner, Donald Helms
„ Rozwój człowieka’’.
- Włodarczyk, Matczak
„Wprowadzenie do psychologii”
2. WYBRANE DZIAŁY
PSYCHOLOGII TEORETYCZNEJ I STOSOWANEJ:
PSYCHOLOGIA TEORETYCZNA- jest ważna w pracy
nauczyciela, zajmuje się wykrywaniem i poznawaniem praw rządzących czynnościami
istot żywych a w szczególności człowieka.
DZIAŁY PSYCH. TEORETYCZNEJ:
- OGÓLNA- zajmuje się prawidłowościami psychicznego funkcjonowania jednostki,
- SPOŁECZNA- funkcjonowanie jednostki w grupie i zachowanie grup społecznych,
- GENETYCZNA- bada początki życia psychicznego,
- ROZWOJOWA- zmiany psych. i fiz. zachodzące z wiekiem i uczestnictwem uczestnictwem życiu społecznym,
- RÓŻNICOWA- ustala różnice indywidualne w obrębie grup rówieśniczych.
- PORÓWNAWCZA- bada różnice międzygatunkowe.
- PSYCHOPATOLOGICZNA
PSYCHOLOGIA STOSOWANA- jej przedmiotem są określone
dziedziny i czynniki, które wpływają na prawidłowy rozwój.
DZIAŁY PSYCH. STOSOWANEJ:
- WYCHOWAWCZA- problem wychowania człowieka (nauczanie, kształcenie),
- PRACY- analizuje przebieg działalności zawodowej
- KLINICZNA- bada zaburzenia w zachowaniu człowieka,
- REHABILITACYJNA- przywraca sprawność czynnościową i psychiczną,
- KULTUROWA- mówi o ścisłym związku człowieka z kultura,
- SĄDOWA- ściśle związana z istnieniem i funkcjonowaniem aparatu wymiaru sprawiedliwości.
3. PODSTAWOWE
ZAŁOŻENIA INTROSPEKCJONIZMU (psychologii klasycznej) JAKO KIERUNKU PSYCHOLOGII
INTROSPEKCJONIZM-mówił o badaniu własnego umysłu,
wgląd w siebie, poznanie własnych procesów wewnętrznych. Introspekcja to nauka
empiryczna, zajmowała się jedynie
świadomością, nie interesowała się światem rzeczywistym, tylko
wrażeniami powstającymi w psychice. Celem
introspekcji był opis i klasyfikacja zjawisk świadomości, oraz wyjaśnianie ich
przebiegu. Głównym czynnikiem introspekcji są doświadczenia. John
Locke podzielił je na wewnętrzne
(dotyczące psychiki), oraz zewnętrzne
(wszystkie pozostałe -dotyczące świata zewnętrznego, otoczenia). Mówił o tym,
że każde z tych doświadczeń (zewnętrznyi i wewnętrznych) musi przejść przez
ludzką świadomość.
4. ZAŁOŻENIA
BEHAWIORYZMU JAKO KIERUNKU PSYCHOLOGII:
- psychologia jest nauką o zachowaniu ludzi i zwierząt,
- przedmiotem badań powinno być to, co można zaobserwować obiektywnie,
- należy badać bodźce czy sygnały płynące z otoczenia lub wnętrza organizmu
- reakcją jest to, co robi człowiek lub zwierze pod wpływem bodźca.
5. PSYCHOLOGIA POZNAWCZA JAKO JEDEN Z
KIERUNKÓW PSYCHOLOGII WSPÓŁCZESNEJ.
Psychologia poznawcza zajmuje się badaniem uwagi, percepcji
myślenia, pamięci, uczenia się. Zakłada, że zachowanie człowieka jest sterowane
przez informacje. Człowiek odbiera informacje płynące z otoczenia, rozkodowuje
je, dokonuje selekcji, magazynuje w pamięci i wykorzystuje w działaniu, Dzięki
temu może zmieniać świat i samego siebie, może być twórcą nauki i techniki.
6. GŁÓWNE IDEE
PSYCHOLOGII HUMANISTYCZNEJ:
Jest to psychologia indywidualna, którą charakteryzuje osoba
ludzka. Głównym reprezentantem tej psychologii był Maslow i Rogers. Podkreślali
oni wyjątkowość człowieka i jego wolność w wyborze własnej drogi życiowej. Aby
człowieka zrozumieć należy poznać jego zachowania w codziennych sytuacjach
życiowych. Psychologię humanistyczną charakteryzuje optymizm. Widzi ona ludzi
jako walczących o wykorzystanie swoich możliwości. Człowiek powinien być dobry
i twórczy, powinien realizować swoje koncepcje, poszukuje odpowiedzi na szereg
pytań: jaki jestem, kim chce być, jak żyć i po co żyć???
7. OBSERWACJA JAKO PODSTAWOWA METODA
POZNAWANIA PRZEZ NAUCZYCIELA UCZNIA- WYCHOWANKA (RODZAJE I CECHY OBSERWACJI,
TECHNIKI OBSERWACJI)
OBSERWACJA- jest jedną z podstawowych metod badań
psychologicznych. Polega na świadomym i celowym spostrzeganiu przez badacza
wybranych osób, grup lub zjawisk w celu dokonania ich opisu. Przy
przeprowadzaniu obserwacji musimy uwzględnić:
- zadanie obserwacji (określenie celu obserwacji),
- miejsce i warunki obserwacji,
- czas obserwacji,
- dokładność i obiektywność, spostrzeżenia należy notować w protokole obserwacyjnym. Współczesna obserwacja korzysta ze środków technicznych takich jak: kamera, aparat, lustra itp.
RODZAJE OBSERWACJI:
- indywidualna i grupowa,
- całościowa i częściowa,
- czynna (pośrednia), bierna (z daleka),
- dorywcza i systematyczna.
ZALETĄ obserwacji jest to, że można badać prawie każde
zjawisko, badania prowadzone są w warunkach naturalnych.
WADĄ obserwacji są ograniczone możliwości sprawdzenia
wyników pełnej kontroli warunków w jakich przebiega badane zjawisko.
8. EKSPERYMENT LABORATORYJNY I NATURALNY W
BADANIACH PSYCHOLOGICZNYCH (przykłady)
LABORATORYJNY- to taki, w którym badacz wybiera
sobie, lub tworzy sytuację najbardziej dogodną do poznania określonego
zjawiska. Tworzy sztuczną sytuację w celu stwierdzenia, czy zmiany zachodzące w
badanej przez badacza sytuacji zachodzą pod wpływem czynników wybranych przez
niego, a nie innych czynników. Każdy badany mniej lub bardziej świadomie
nastawia się do danego eksperymentu, może to budzić wątpliwości, co
autentyczności jego wyników i autentyczności zachowania badanych.
ZALETY: powtarzalność badań, oraz możliwość modyfikowania
warunków podjętego eksperymentu.
WADY: wyniki otrzymane w laboratorium mogą nie mieć
zastosowania w naturalnych warunkach
Przykład:
NATURALNY- przeprowadzany w warunkach naturalnych,
szkoła, obozy itp. Badacz bada jak zmienia się zachowanie ludzi pod wpływem
powstałych niezależnie od nich czynników. Bada on, jak ludzie reagują na te
zmiany. Stara się poznać w jaki sposób wpływają one na ich postawy, sposób
myślenia i zachowania.
ZALETY: przeprowadzany w warunkach naturalnych, badany nie
wie ze jest badany.
WADY: może być niedokładny, nie pozwala na określenie
wszystkich zmiennych, czynników wpływających na postawy osób w nim
uczestniczączych.
9. ANKIETA I
KWESTIONARIUSZ: podobieństwa i różnice.
ANKIETA- w ankiecie zawarte mogą być pytania otwarte,
które dają dużą swobodę wypowiedzi lub zamknięte, które są zaopatrzone w gotowe
zestawy wypowiedzi. Pytania mogą dotyczyć wielu dziedzin życia: zainteresowań
czy poglądów… Jest techniką zbierania informacji od osób za pomocą drukowanego
formularza.
KWESTIONARIUSZ- jest zbiorem pytań i twierdzeń. Są
one tak dobrane, że tworzą pewne stałe kategorie treściowe. Pytania zwykle są
zamknięte, a odpowiedzi wybiera się z pośród podanych: tak, nie, nie wiem,
zgadzam się, nie zgadzam się, nie mam zdania na ten temat. Kwestionariusz służy
do pomiarów przejawów osobowości. Stosowanie go wymaga wiedzy metodologicznej.
10. TESTY PSYCHOLOGICZNE JAKO METODA BADAŃ
PSYCHOLOGICZNYCH. KLASYFIKACJA TESTÓW
TESTY PSYCHOLOGICZNE- Najbardziej znana i najbardziej
specyficzna metoda badań psychologicznych. Są to wystandaryzowane zadania lub
zbiór zadań służących do pomiaru cech indywidualnych człowieka. Przedmiotem
badań testowych mogą być wiadomości, zdolności, cechy temperamentu, a zwłaszcza
cechy osobowości badanego. Konstrukcja testu powinna być tak stworzona, aby w
jak największym stopniu test mierzył tą cechę, dla której został stworzony.
Wynik odnosi się do ściśle określonej normy i można go ująć liczbowo.
RODZAJE TESTÓW: werbalne, aparaturowe, indywidualne, grupowe
11) WYWIAD I ROZMOWA PSYCHOLOGICZNA.
PODSTAWOWE ZASADY STOSOWANIA W PSYCHOLOGII.
W wywiadzie stosuje się pytania otwarte i zamknięte. Jest to
rozmowa mająca na celu zebranie jak największej ilości danych przez badacza w
celu uzyskania odpowiedzi na temat przejawów zachowania się badanego. Przyczynami innego
zachowania często są zdarzenia z życia osobistego osoby badanej, które nie są
dostępne w bezpośredniej obserwacji. Język, którym się posługujemy, powinien
ułatwiać nam kontakt intelektualny z pacjentem. Należy sprawdzić, czy badany
rozumie znaczenie słów i sens pytań. Jest to metoda jedna z trudniejszych do
przeprowadzenia. Dane uzyskane z wywiadu nie mogą być udostępniane osobom
postronnym, uzyskane informacje służą jedynie do celów diagnostycznych i
terapeutycznych.
RODZAJE: jawny, kryty, partnerski, swobodny
12) DZIAŁY
PSYCHOLOGII, SZCZEGÓLNIE WAŻNE W PRACY NAUCZYCIELA W-F.
PSYCHOLOGIA TEORETYCZNA- jest ważna w pracy
nauczyciela, zajmuje się wykrywaniem i poznawaniem praw rządzących czynnościami
istot żywych a w szczególności człowieka.
DZIAŁY PSYCH. TEORETYCZNEJ:
- OGÓLNA- zajmuje się prawidłowościami psychicznego funkcjonowania jednostki,
- SPOŁECZNA- funkcjonowanie jednostki w grupie,
- GENETYCZNA- bada początki życia psychicznego,
- ROZWOJOWA- zmiany psych. i fiz. zachodzące z wiekiem i uczestnictwem uczestnictwem życiu społecznym,
- RÓŻNICOWA- ustala różnice indywidualne w obrębie grup rówieśniczych.
13. JAK WSPÓŁCZESNA PSYCHOLOGIA
CHARAKTERYZUJE ISTOTE PROCESÓW PERCEPCYJNYCH?.
We współczesnej psychologii
istnieją dwa podstawowe podejścia w analizie procesu spostrzegania.
Pierwsze z
nich dotyczy wyodrębniania cech. Według niego istotą percepcji jest
integrowanie prostych elementów bodźca w jedną, złożoną całość. Przedmiot,
który jest rozpoznawany zostaje porównany do określonego wzorca. Liczne badania
dowodzą tendencji człowieka do uzupełniania nawet brakujących informacji o
danym przedmiocie np. spostrzegania figur niekompletnych jako pełnych.
Druga z
koncepcji podkreśla tworzenie bądź odkrywanie przedmiotu w procesie organizacji
percepcyjnej. Wiedza, procesy pamięci, wnioskowania stanowią podstawę
spostrzegania. Człowiek odbierając różnorodne informacje stara się łączyć je i
organizować tak, aby dostrzec ich znaczenie i sens. Psychologia postaci
(Gestalt) mówi o wyodrębnieniu przedmiotu z jego otoczenia, polega to na
zdolności oddzielenia tego przedmiotu (figury) od jego otoczenia (tła).
14. UZASADNIJ, ŻE OBRAZ PADAJĄCY
NA SIATKÓWKĘ OKA JEST TYLKO JEDNYM ZE ŹRÓDEŁ INFORMACJI, NA KTÓRYCH MÓZG OPIERA
SIĘ W TWORZENIU WŁASNEGO OBRAZU ŚWIATA.
Siatkówka jest jednym z elementów
oka. Nazwa siatkówki pochodzi od dużej liczby zawartych w niej naczyń
krwionośnych, które tworzą swoistą siatkę. Siatkówka jest cienką płytką złożona
z komórek nerwowych i światłoczułych receptorów (czopków i pręcików). Czopki
skupiają się w dołku centralnym siatkówki i odpowiadają za widzenie barw,
pręciki natomiast działają przy słabym oświetleniu i pozwalają jedynie na
dostrzeganie odcieni szarości.
Proces
percepcyjny nie polega jedynie na widzeniu obrazu na siatkówce, lecz jest aktem
twórczym znacznie wybiegającym poza informacje bezpośrednio zawarte w obrazie.
Wystarczy choćby uzmysłowić sobie fakt, że obraz siatkówkowy przedmiotów, na
które patrzymy, ciągle się zmienia w zależności od naszych czynności i ruchów
oczu. Podstawowe znaczenie ma tu szybkie przerzucanie wzroku z jednego miejsca
na inne, zwane ruchami skokowymi, za pomocą których badamy otoczenie. Mimo
więc, że na siatkówce mamy całą serię ciągle zmieniających się obrazów, proces
widzenia ma charakter ciągły, nie dostrzegamy żadnych przerw w dopływie
informacji wzrokowej, a przedmioty na które patrzymy, pozostają na swoim
miejscu w trójwymiarowej przestrzeni. Większość ludzi nie uświadamia sobie
nawet własnych ruchów oczu. Tak, więc nasze doznania wzrokowe w żadnym razie
nie są kopią obrazów na siatkówce, lecz są raczej wynikiem aktywności mózgu
przetwarzającego obrazy.
15. ZNACZENIE PROCESÓW PERCEPCYJNYCH
W DZIAŁALNOŚCI SPORTOWEJ
Procesy percepcyjne
(spostrzeganie) odgrywają ogromną rolę w sporcie. Część uczenia się zachodzi
poprzez obserwowanie innych ludzi. Większość tego, czego ludzie się uczą jest
efektem obserwowania innych ludzi i zapamiętywaniu ich zachowania. Znacznej
części swego zachowania ludzie uczą się poprzez obserwację i modelowanie.
Obserwując innych, zdobywają pojęcie, jak wykonuje się dane czynności, aby
później skorzystać z zakodowanych wówczas informacji jako wskazówek do
działania. Sport powinien być promowany w taki sposób, aby ludzie mogli
wyciągnąć z niego jak najwięcej pozytywów. Gdy osoba zaobserwuje że w sporcie
jest cos dobrego, zacznie to naśladować.
16. CZYM JEST SPOSTRZEGANIE
SPOŁECZNE I JAKĄ PEŁNI ROLĘ W ŻYCIU CZŁOWIEKA?.
Spostrzeganie społeczne jest
procesem złożonym. Polega nie tylko na obserwowaniu zachowań innych ludzi, ale
także na interpretowaniu, przetwarzaniu, oraz integrowaniu informacji o
spostrzeganym obiekcie.
Obserwując zachowanie innych wnioskujemy
o intencjach, potrzebach, cechach osobowości, cechach moralnych i innych. każdy
człowiek dąży do wyjaśnienia otaczającego świata i stara się przewidzieć co się
w nim zdarzy.
Zaobserwowano że, objecie władzy
przez jedną grupę nad inną, na zasadzie domniemanej wyższości, doprowadza do
dyskryminującego zachowania, "u wyższej" grupy, oraz do obniżenia
samooceny i poziomu wykonywanych zadań "u gorszych" członków grupy.
17. POJĘCIE I FUNKCJE KOMUNIKACJI WERBALNEJ.
KOMUNIKACJA WERBALNA to przekazywanie informacji za pomocą
wyrazów. Polega na przepływie informacji przez kanał informacyjny od nadawcy do
odbiorcy. Skuteczna jest wówczas, gdy jest obustronna, czyli zarówno nadawca
jak i odbiorca wykonują czynności takie jak: mówienie, zadawanie pytań, słuchanie
i zrozumienie. W codziennej komunikacji ok. 55% informacji przekazujemy kanałem
niewerbalnym, ok. 38% kanałem werbalnym (np. ton głosu), słowa to natomiast ok.
7% informacji jakie przekazujemy rozmówcy.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA to
„język ciała”. Nasze wypowiedzi będą bardziej wiarygodne, gdy zastosujemy
odpowiednie formy zachowania do słów, które wypowiadamy. Rozmówca będzie
przekonany, że go aktywnie słuchamy, jeśli potwierdzimy mu to poprzez mowę
ciała. Komunikacja niewerbalna to: gesty, mimika, tonacja głosu, odległość od
rozmówcy, kanał wzrokowy. Czas patrzenia w oczy, obszary ciała na, które
patrzymy w trakcie rozmowy, odległość od rozmówcy często świadczą o
zainteresowaniu problemem lub stosunkach miedzy rozmówcami. Np. jeżeli przez
cały okres rozmowy patrzymy komuś w oczy wtedy mamy do czynienie ze stosunkami
intymnymi lub przyjacielskimi, odległość od rozmówcy też ma swoją wymowę np.
gdy znajdujemy się bardzo blisko rozmówcy też można mówić o kontaktach
intymnych, natomiast gdy znajdujemy się w odległości większej, wtedy mówimy o
kontaktach społecznych np. podczas spotkań ze znajomymi czy rozmowa z szefem w
pracy.
18. ANALIZA DEFINICJI MYŚLENIA WG. J.KOZIELECKIEGO
Myślenie jest czynnością obejmującą tak różnorodne procesy
jak: planowanie, projektowanie, odkrywanie, rozumienie czy wnioskowanie.
Czynność myślenia jest łańcuchem operacji umysłowych za pomocą, których
przetwarzamy informacje zakodowane w spostrzeżeniach, wyobrażeniach i pojęciach.
Dzięki myśleniu człowiek lepiej poznaje rzeczywistość, tworzy plany i projekty,
dokonuje odkryć, formułuje oceny i wnioski. Wytworem myślenia jest nauka i
technika, literatura i muzyka. Myślenie jest ściśle związane ze spostrzeganiem
i pamięcią. Czynność spostrzegania polega na przyswajaniu informacji
dopływających ze świata zewnętrznego. Pamięć zaś umożliwia przechowywanie i
reprodukcję tych informacji. Dzięki czynności myślenia człowiek przetwarza
otrzymane informacje.
19. STRUKTURA
CZYNNOŚCI MYŚLENIA: informacje, operacje i reguły myślenia
a) Informacje
o świecie, które są materiałem myślenia:
- spostrzeżenia- które są źródłem informacji o świecie zewnętrznym i wewnętrznym,
- wyobrażenia- czyli aktualizacja poprzedniego doświadczenia lub tworzenie całkiem nowych wizji
- Wyróżniamy dwa
podstawowe typy pojęć:
1.
Pojęcie
matrycowe (arystotelesowskie) to "poznawcza reprezentacja skończonej
liczby wspólnych cech, które w jednakowym stopniu przysługują wszystkim
desygnatom (egzemplarzom) danej klasy"
2. Pojęcie
naturalne to "reprezentacja poznawcza, odzwierciedlająca zespół wspólnych
cech, które w różnym stopniu przysługują desygnatom (egzemplarzom) danej
klasy".
b) OPERACJE:
Dwie podstawowe operacje umysłowe to:
- analiza- to wyodrębnianie komponentów całości (np. szukanie wątków utworu literackiego)
- synteza- to łączenie komponentów w całość (np. stawianie hipotezy na bazie obserwacji empirycznych).
Prócz operacji podstawowych, wyróżniamy trzy operacje
pochodne:
- uogólnianie – łączenie cech wspólnych dla klasy obiektów;
- porównywanie – szukanie podobieństw i różnic pomiędzy obiektami.
b) Reguły
myślenia:
- algorytmy- gotowe wzory do rozwiązania danego zagadnienia,
- heurystyka- umiejętność wykrywania nowych faktów i związków między faktami prowadząca do poznania nowych nauk i prawd.
20. ROLA INFORMACJI W PROCESIE MYŚLENIA.
Informacje w procesie myślenia mają przede wszystkim
charakter poznawczy. Do podstawowych rodzajów informacji przy myśleniu
zaliczamy:
- wyobrażenia- czyli aktualizacja poprzedniego doświadczenia lub tworzenie całkiem nowych wizji.
21. OPERACJE UMYSŁOWE
I ICH ROLA W PROCESIE MYŚLENIA.
Dwie podstawowe operacje umysłowe to:
- analiza- to wyodrębnianie komponentów całości (np.
szukanie wątków utworu literackiego)
- synteza- to łączenie komponentów w całość (np. stawianie
hipotezy na bazie obserwacji empirycznych).
Prócz operacji podstawowych, wyróżniamy trzy operacje
pochodne:
- abstrahowanie – wyodrębnianie pewnych cech obiektu z
pominięciem innych;
- uogólnianie – łączenie cech wspólnych dla klasy obiektów;
- porównywanie – szukanie podobieństw i różnic pomiędzy obiektami.
22. REGÓŁY MYŚLENIA: ALGORYTMY I HEURYSTYKI.
Reguły
myślenia:
- algorytmy- gotowe wzory do rozwiązania danego zagadnienia,
- heurystyki-
umiejętność wykrywania nowych faktów i związków między faktami prowadzące do
poznania nowych nauk i prawd (tzw. metoda prób i błędów).