Myślenie
to forma pośredniego
poznania świata, przetwarzanie, łańcuch czynności umysłowych, którego wynikiem
jest rozwiązanie.
Podział:
Myślenie może mieć kształt asocjacyjny (skojarzeniowy, mimowolny,
nieukierunkowany, strumień myśli, nieuporządkowany) oraz ukierunkowany
zmierzający do określonego celu. Myślenie ukierunkowane przejawia się przede wszystkim w
procesie rozwiązywania problemów i zadań.
Cechy myslenia:
Swoistość myślenia polega na tym, że odzwierciedlanie
świata dokonuje się w sposób pośredni, tzn. w procesie myślenia nie muszą
bezpośrednio oddziaływać narządy zmysłowe, np. mokre ulice mogą sugerować, że
padał deszcz lub polewano je mechanicznie
Jedną z cech myślenia jest jego pośredni charakter,
ujmowanie relacji.
Inną cechą różniącą myślenie od w.w procesów jest uogólniony
charakter myślenia.
Uogólnienie polega na odzwierciedlaniu nie tylko jednostkowych przedmiotów, ale
także cech typowych dla całej grupy przedmiotów oraz na odzwierciedlaniu w
świadomości praw rządzących zjawiskami (stosunki funkcjonalne)
Rodzaje (etapy) myślenia
· Kojarzenie – 1 rok zycia ,
· Myślenie
senso- motoryczne (zmysłowo - ruchowe). Występuje ono w ścisłym związku z
procesem spostrzegania i czynnościami manipulacyjnymi na przedmiotach. Dominuje
u dzieci do 2 - go roku życia ale i dorośli posługują się tym myśleniem w
prostych sytuacjach życiowych(wchodzenie na drabine by przekrecic zarownke)- sytuacje
praktyczne, poznanie przedmiotów, świata i działanie,
· Myślenie
konkretno - wyobrażeniowe (konkretno
- obrazowe). Od 3 roku życia. Ten rodzaj
myślenia również towarzyszy działaniu, lecz czynności umysłowe są oparte na
wyobrażeniach, wyobrażeniach nie spostrzeżeniach. Myślenie konkretno -
wyobrażeniowe dominuje w wieku przedszkolnym. Również wiele czynności myślowych
u dorosłych przebiega w oparciu o wyobrażenie (np. konstrukcje, budowanie
budynkow z klocków, które najpierw dziecko sobie wyobraża).,
· Myślenie
słowno - logiczne. Jest ono oparte na słowa będących
symbolami pojęć, dlatego nazywane bywa myśleniem pojęciowym lub abstrakcyjnym.
Myślenie pojęciowe pojawia się u dzieci w wieku przedszkolnym, a rozwija się w
wieku szkolnym w toku procesu nauczania. Myślenie logiczne lub operacyjne to
związki między umiejętnościa posługiwania się pojęciem a ujmowanie relacji
łączących przedmioty i zjawiska. Słowo, pojecie jest nośnikiem informacji a nie
obraz i konkret.
Insywidualne
cechy myślenia.
Myślenie krytyczne - przejawia się tym, że człowiek nie przyjmuje za ostateczne
i pewne, pierwsze rozwiązanie przychodzące mu do głowy, lecz rozważa argumenty
za przyjęciem lub odrzuceniem danego rozwiązania. Myślenie krytyczne jest
zarazem myśleniem zdyscyplinowanym, polegającym na systematycznym
stosowaniu przy rozwiązywaniu zadań, określonych zasad i metod pracy. Z krytycyzmem wiąże się też samodzielność myślenia. Umysł
samodzielny nie szuka gotowych rozwiązań, lecz dąży do znalezienia własnej
odpowiedzi na pytanie
Samodzielne myślenie
- wyraża się w
umiejętności dostrzegania nowych problemów. Przeciwstawieństwem krytycyzmu
myślenia jest jego pochopność przejawiająca się w wyprowadzaniu wniosków
na podstawie nie wystarczających przesłanek.
Myślenie plastyczne i giętkie - wyraża się w wyszukiwaniu nowych sposobów i metod
rozwiązywania zadania w zmiennych warunkach rozpatrywania problemów z różnych
punktów widzenia.
Przeciwstawieństwem umysłu giętkiego jest umysł sztywny,
przejawiający skłonność do uporczywego trzymania się wyćwiczonych sposobów
postępowania.
Szybkość myślenia wyraża się we wzmożonej aktywności umysłu i zdolności do
skupienia się na zadaniu, co pozwala na jego szybkie i skuteczne rozwiązanie.
Człowiek odznaczający się szybkością myślenia pracuje wydajnie i ekonomicznie.
Podstawowe operacje myślowe
Operacjami
myślowymi nazywamy czynności umysłowe wykonywane w celu
rozwiązania
Aby dziecko dobrze mówiło: mowic duzo, plynnie, wyraznie, powoli, prawidłowo,
nie wolno go poprawoac ciągle, rozmawiać
Etapy mowy: koniec 1
roku: pojawia się mowa właściwa, 3 lata-pelna komunikacja
jezykowa, specyficzny jezyk,
jesscze niepoprawny, 5lat-mowi już jak dorosły
Analiza
polega na rozkładaniu całości na części składowe, na wyodrębnianie w
przedmiocie jego elementów elementów cech.
Synteza natomiast polega na łączeniu
wyodrębnionych składników i własności w całość, na ujmowaniu ich we wzajemne
proporcje i zależności.
Analiza i synteza umożliwiają porównywanie przedmiotów i zjawisk.
Porównywanie
jest to kolejna operacja umysłowa polegająca na wyszukiwaniu podobieństw i
różnic między przedmiotami, zjawiskami, osobami.
Porównywanie jest podstawą klasyfikacji tzn. podziału na
grupy i podgrupy wg. Określonego kryterium (wyróżnaimy porównania
przeciwstawne – różne informacje na dany temat i następcze-zestawia
się materiał nowo poznany z opanowanym). Operacje myślowe zwane abstrahowaniem
i uogólnianiem są podstawą kształtowania pojęć. Abstrahując należy
wyodrębnić te cechy, które są jednostkowe, indywidualne dla danego przedmiotu.
Czynność oddzielania w myśli poszczególnych cech przedmiotu
nazywamy abstrahowaniem Dla wytworzenia pojęcia nie wystarczy zdolność
abstrahowania, trzeba także dokonać uogólnienia, tzn. należy ująć wspólne cechy
odpowiadające wszystkim przedmiotom należącym do danej grupy.