Problemem nazywamy każdą
sytuację z życia codzienniego, w której
występuje pewna trudność, pytanie na jakie szukamy odpowiedzi. Problemem nie są
sytuacje , z którymi radzimy sobie od
razu i nie zastanawiamy się nad ich rozwiązaniem. Stosujemy tu gotowe
formy rozwiązań czy to wrodzone (instynktowne) czy nabyte (nawykowe). Należy
pamiętać, że nie jest problemem sytuacja, z której ogólnie nie ma wyjścia lub
przekracza nasze możliwości rozwojowe (np. zadanie matematyczne z pierwiastkami
dla 5-cio latka).
W rozwiązywaniu problemów
bierze udział myślenie produktywne i reproduktywne.
Myślenie produktywne dzielimy
na twórcze i nietwórcze. Jeżeli wynik takiego myślenia jest nowy i oryginalny
obiektywnie (poszerza i wzbogaca wiedzę w danej dziedzinie) to, takie myślenie
produktywne nazywamy twórczym. Jeżeli jednak wynik tego myślenia jest nowy
tylko dla jednostki (przez co nie wzbogaca dorobku ogółu, bo już kiedyś był
wykryty przez innych) wtedy mamy do czynienia z myśleniem nietwórczym. Ogólną
cechą myślenia produktywnego jest wytworzenie informacji wcześniej nieznanych
dla osoby.
W myśleniu reproduktywnym
wykorzystuje się znane informacje w nowych warunkach. Istotą tego myślenia
jest przetwarzanie informacji w jakiejś
sytuacji problemowej. Rozwiązanie wymaga
aktualizacji indywidualnego doświadczenia i umiejętnego zastosowania znanych
pojęć, praw i reguł.
W rozwiązywaniu problemów
bierze udział zarówno myślenie produktywne jak i reproduktywne, a także
dochodzą do tego procesy pamięciowe i motoryczne.
Fazy rozwiązywania
problemu (wg Deweya)
- Odczucie trudności czy niejasności
- Jej wykrycie i określenie np. w postaci pytania.
- Nasuwanie się jakiegoś rozwiązania
- Rozumowanie prowadzące do wniosków w sprawie możliwego rozwiązania (hipoteza)
- Dalsze obserwacje lub eksperymenty sprawdzające, które umożliwiają przyjęcie lub odrzucenie poprzedniego przypuszczenia tj. końcowy wniosek pozytywny lub negatywny
Wykrycie problemu jest bardzo
istotną i trudną sprawą. Z jednej strony człowiek starając się regulować własne
stosunki z otoczeniem skłonny jest do opinii, że jego środowisko jest względnie
stałe przez co ma poczucie bezpieczeństwa i równowagi. Z drugiej strony
człowiek dąży do wprowadzania ulepszeń w otaczającym go świecie czego dowodem
jest stale i coraz szybciej rozwijająca się nauka i technika. Dziecko stawiając
pytania chce zaspokoić swoją potrzebę poznania świata. Człowiek dorosły jest
pod presją ilości informacji jaka jest mu przekazywana i narzucana. Nie ma
czasu, aby to wszystko zgłębić i dokładnie przemyśleć. Wprowadza to stan
niepewności i lęku (cóż ja w takim razie mogę?) Nie wykrywa istnienia problemu
nie mogąc zgłębić tego czy w obecnym stanie można wymyślić coś nowego.
Czy jest jeszcze jakikolwiek
problem do rozwiązania.
Ważnym czynnikiem motywującym
człowieka do stawiania problemów jest rodzaj wykształcenia i sposób
przyswajania wiedzy w szkole (nauczanie problemowe). Kolejnym ogniwem przy rozwiązywaniu
problemów jest analiza sytuacji problemowej. U dzieci czynności analityczne są
dość niedokładne i powierzchowne. Następuje tu orientacja w zakresie celu
zadania i jego warunków, a także dochodzi do aktualizacji doświadczenia i które
doświadczenie zostaje zaktualizowane. Informacje jakie posiadamy na początku
nie zawsze są jeszcze i zrozumiałe. Jedne mają charakter ukryty u te należy
zdemaskować inne są zbędne i te należy wyłączyć. W tym celu wykonuje się różne
czynności umysłowe m.in. czynności interpolacyjne (polegają na wykrywaniu lub i
przerw w danych oraz dołączaniu do nich niezbędnych ogniw) i czynności
ekstrapolacyjne (polegają na dopełnianiu elementów brakujących). Rozwiązując
problem należy w fazie analizy uwzględnić informacje pozytywne i negatywne.
Bardzo często zdarza się, że te drugie są pomijane. Ta faza jest bardzo ważna
dla prawidłowego rozwiązania problemu, gdyż wynik rozwiązania zależy od
zrozumienia treści, uświadomienia co wiemy, a co jest dla nas nieznane. Dopiero
kiedy to wszystko jest prawidłowo ocenione można spróbować znaleźć takie środki, aby pomogły one w osiągnięciu celu
czyli prawidłowym rozwiązaniu problemu. W fazie wytwarzania pomysłów decydującą
role odgrywa myślenie produkcyjne. Przyjęto koncepcje niemieckiego psychologa
K. Duncera, że człowiek najpierw wybiera ogólny kierunek rozwiązania danego
problemu, potem tworzy pomysły cząstkowe, a na końcu pomysł ostateczny. Kiedy
pomysł nie przynosi rezultatów następuje powrót do weryfikacji pomysłów
cząstkowych i nowego pomysłu końcowego, a nawet zmiana kierunku poszukiwań
rozwiązania kiedy weryfikacji nie przynosi zadowalających rezultatów. Stawia
się tzw. hipotezy i których słuszność trzeba dowieść. W ostatnim etapie
rozwiązywania problemów następuje weryfikacja pomysłów. Tu następuje ocenia
pomysłów. Sprawdzenie na drodze doświadczeń lub bezpośrednio w praktyce
usuwając ewentualne usterki i poprawiając niedociągnięcia.
Sposoby
rozwiązywania problemów:
Strategia
rozwiązywania problemu- zbiór zasad i
reguł, którymi kieruje się człowiek w swoim działaniu.
Sposób jaki zostanie
wykorzystany w rozwiązaniu problemu zależy od fazy tego procesu, w jakiej się
znajduje, a także od doświadczenia i samego człowieka. Wyróżniamy dwa główne
rodzaje reguł, którymi posługuje się człowiek rozwiązując problem:
A). Algorytm
– jest to dokładny przepis, który określa wszystkie kolejne operacje prowadzące
do rozwiązania problemu.
B). Heurystyki-
nie są niezawodne, nie dają gotowej
odpowiedzi, a tylko wskazują lub proponują sposoby rozwiązania problemu,
pozostawiają dużą swobodę wyboru poszczególnych operacji
Strategia
sukcesywna (badania równoczesnego) –
formułuje się kolejne hipotezy i od razu się je sprawdza, jedną po drugiej
dopóki nie natrafi się na właściwe rozwiązanie. Jest to szybka i skuteczna
metoda, ale wymaga ogromnej koncentracji uwagi, bardzo dobrej pamięci i
wysokiej sprawności myślenia, gdyż wymaga ona operowania jednocześnie w umyśle
wieloma danymi i hipotezami.
Strategia jednoczesna (badania kolejnego)- wysuwa się kilka pomysłów jednocześnie
a następnie weryfikuje się je.
W rozwiązywaniu
jakiegokolwiek problemu ważne jest wykrycie zasady lub reguły rządzącej danym
zadaniem oraz znajomość podstaw schematycznych i sposobów rozwiązywania zadań
podobnego typu. Trzeba jednak uważać, bo takie sztywne trzymanie się reguł może
być przeszkodą w rozwiązywaniu szczególnie nowych problemów. Wpada się w
rutynę, która może okazać się nawet przeszkodą, niż pomocą w pomyślnym
rozwiązaniu danego problemu o zmienionej sytuacji. Inną przeszkodą może być
tzw. fiksacja funkcjonalna, która polega na tym, że człowiekowi sprawia
trudność wykorzystanie znanego przedmiotu w nowym użyciu czy przeznaczeniu niż
to było do tej pory.
W sytuacji problemowej
istnieje kilka rozwiązań, z których należy wybrać jedną strategię. Procesy
decyzyjne i wybór strategii zależą od rodzaju sytuacji. W sytuacjach pewnych,
gdzie informacje są jasne i wyczerpujące, nasze myślenie i działanie jest
pewniejsze, natomiast w sytuacjach niepewnych kiedy nie mamy odpowiedniej
liczby informacji lub są one dwuznaczne lub tylko prawdopodobne, nasze
działanie i myślenie jest bardziej czujne i pod większą kontrolą oraz presją.
Wybór strategii
zależy także od:
- Właściwości psychicznych człowieka (temperamentu, odwagi, skłonności do podejmowania ryzyka, siła motywów jaka kieruje jego działaniem lub też rodzaju jego potrzeb poznawczych i zainteresowań)
- Sytuacji w jakiej znajduje się człowiek
- Fazy procesu w jakiej się znajduje człowiek
- Czy rozwiązuje się je indywidualnie czy grupowo (przy grupowym rozwiązywaniu problemów może dojść do sytuacji konfliktowych)